Conflictregisseur Yvonne Blijie: ‘Ondernemersgezinnen scheiden anders’

Tijdens haar studie Bedrijfseconomie startte Yvonne Blijie samen met haar broers een horecaonderneming. Hun ondernemersgeest en haar organisatievaardigheden bleken een gouden combinatie, met (inter)nationaal succes tot gevolg. Maar Blijie kent ook de andere kant van succesvol ondernemen.

Crises besparen niemand, en dus ook Yvonne en haar broers niet. Toch brachten die heftige periodes Yvonne de inzichten die later de basis bleken voor haar huidige succes als conflictregisseur van het IMK.

Meerdere ondernemingen

Maar eerst gaan we terug naar het begin. “Tijdens mijn studie Bedrijfseconomie besloten mijn broers een horecaonderneming op te zetten. Ze beschikten over de ondernemersgeest, maar misten de organisatievaardigheden. Toen besloot ik om mijn eigen onderneming op te zetten en ze hierbij te helpen. We hebben aardig doorgepakt – tot een fitnessclub in Los Angeles aan toe.”

Yvonne heeft de smaak te pakken. “Vanuit de horeca ben ik toen ook gestart met het opzetten van vastgoed- en beleggingsportefeuilles, waardoor er meerdere financieringsstromen ontstonden. Daardoor kon ik investeren in een franchise assurantie onderneming en op deze manier ontstonden er meerdere ondernemingen.”

Denkkracht versus emotie

De zaken gaan goed, maar op sommige situaties, zoals een crisis, kun je nou eenmaal niet anticiperen. “Ik heb niet alleen maar gouden tijden gekend. In 2001 stortte de beurs in. Ik beheerde het bedrijfsvermogen. Dit werd in één klap een stuk minder waard. De internetbubbel kan ik me dus nog heel goed herinneren.

Het beste wat ik toen gedaan heb, is rust nemen. Rust nemen om van bovenaf te bekijken wat de stand van zaken daadwerkelijk is, en om niet te verstijven van angst. Om op basis van heldere denkkracht beslissingen nemen, in plaats van op basis van emotie. Je kunt ervoor kiezen om je bang te laten maken door alles wat er om je heen gebeurt, alles wat je hoort in de media of de goede adviezen die je meekrijgt van anderen, maar uiteindelijk ben jij degene die moet handelen en verder moet.

Ego’s en geld

Ondertussen zijn de effecten van de beurscrisis goed voelbaar bij de familie Blijie. “Faillissement was bij mij niet aan de orde. Nèt niet. Wel bij één van de bedrijven waar we in investeerden. Echter: dat ging niet failliet door de crisis, maar door een conflict bij de aandeelhouders. Het was een grote ruzie om ego’s en geld. Heel jammer, want het bedrijf had veel potentie.”

“Als het om geld gaat, ontstaat er wantrouwen. ‘Wie heeft wat gedaan met welk geld?’ wordt ineens een kritische vraag. Als er winst wordt gedraaid, is deze vraag toch vaak minder aan de orde, terwijl het wel altijd van belang zou moeten zijn om grip te houden op

wat er binnenkomt en uitgaat bij een bedrijf. Er ontstaat strijd in plaats van een goed gesprek, en ineens worden eigen belangen groter dan het bedrijfsbelang. Bij een scheiding zie je vaak hetzelfde.”

Crisis nummer 2

De ellende blijft niet beperkt tot de beurzen, in 2008 volgt de bankencrisis, en ook die spaart Yvonne bepaald niet. “Ook deze crisis heb ik van dichtbij meegemaakt. Inmiddels was ik doorgegroeid met mijn bedrijf en raakte deze crisis ook mijn onderneming en de ondernemingen waarbij ik betrokken ben geweest. Het effect van het verliezen van geld heeft invloed op de onderneming, maar ook op het gezin.”

“In 2008 was mediation net in opkomst. Ik zat vaak aan tafel bij aandeelhouders die lijnrecht tegenover elkaar stonden en de juridisch strijd aangingen. Mijn rol werd steeds vaker dat ik met deze mensen aan tafel zat en ik het voor elkaar kreeg om ze niet tegenover elkaar te laten staan, maar náást elkaar. Dat vergt onderhandeling en empathie, en dat heb ik meegenomen vanuit mijn ondernemersverleden. Het lukte me om mensen met elkaar in gesprek te brengen en tot gezamenlijke afspraken te komen waarbij ieders belang werd meegewogen.”

Een steun in de rug

Deze rol zit Yvonne als gegoten, en ze maakt er haar beroep van. “Sinds 2012 ben ik actief als registermediator en sta ik ondernemers bij in scheidingen, samenwerkingsproblemen en conflicten. Er is zo veel te halen als je maar met elkaar kunt blijven communiceren. Maar vaak lukt dat niet en graaf je jezelf steeds dieper in.”

“Ik weet uit ervaring dat het precies op die momenten lekker is als je iemand hebt om tegenaan te kletsen. Iemand die jou en je situatie begrijpt en verstand van zaken heeft, maar er ook voor zorgt dat je de regie in eigen handen houdt. Want dat is toch waar je als ondernemer op vaart, je eigen regie. Steeds vaker krijg ik ook de vraag om de belangen te behartigen voor de onderneming als er een scheiding is.”

“Sinds ik met mijn bedrijf in het IMK ben overgegaan heb ik daarvoor alle expertise in huis en ben ik een conflictregisseur voor ondernemers. Ik zorg voor de beste advocaten en mediators. Zij kunnen ervoor zorgen dat er geen rechtbank aan te pas komt – en dat scheelt veel geld én tijd. Daarbij bescherm ik de belangen van de onderneming als het gaat over de waardering of afspraken in een overeenkomst.”

Gouden tip

Conflicten gaan altijd gepaard met veel emoties, weet Yvonne als geen ander. Ze heeft dan ook een aantal tips voor ondernemers die daarmee te maken hebben. “Zorg dat je af en toe wat afstand kunt nemen. Een scheiding of een conflict beperkt je denken omdat je er op verschillende manieren in betrokken bent. Ik kan op een bepaalde manier best goed afstand nemen, maar als ik een conflict heb, heb ik daar toch meer moeite mee. Ik denk dus dat het beste advies is om er even tussenuit te knijpen als je er middenin zit. Het geeft mij de rust om even alles op een rijtje te zetten en tactiek te bepalen. Op die manier krijg ik de regie weer terug over de situatie. De weg naar een succes voelt toch beter dan een weg met beren.”

Wil je weten wat de meest voorkomende valkuilen op financieel en fiscaal gebied zijn wanneer je te maken krijgt met een scheiding? Volg dan het webinar ‘succesvol scheiden’ op een tijdstip wat jou past.

Wil je de inhoud van dit bericht delen? Dat kan: