Bart schakelt ondanks groei tijdens corona toch IMK in: ‘Ik zou het iedere ondernemer aanraden.’

Barts computermuseum groeide tijdens corona, toch schakelde hij het IMK in: ‘Samen weet je altijd meer’

Coronacrisis of niet, in het HomeComputerMuseum van ondernemer Bart van den Akker (39) loopt het al sinds de start in 2018 storm. Sterker nog: sinds de crisis is het succes van het museum alleen maar groter geworden. Toch klopt Bart begin dit jaar aan bij het IMK voor extern advies, want: ‘Verbeteren kan altijd en samen weet je altijd meer’.

“Zonder hulp van het IMK had ik bepaalde contacten niet gehad”, vertelt Bart. “Zo heeft mijn coach, Ton van der Weegen, mij gekoppeld aan Museum Naturalis zodat ik hen kon vragen hoe zij subsidieaanvragen doorgaans aanpakken.”

HomeComputerMuseum

Maar eerst, terug naar het begin, naar de start van het HomeComputerMuseum. Als computerliefhebber én -verzamelaar, bezoekt Bart regelmatig computermusea. Iets wat hem keer op keer tegenvalt. Hij mist de verhalen áchter de computers, stuit zelfs een keer op foutieve informatie en vindt het jammer dat het nooit interactief is. Dat kan hij beter. En zo geschiedde.

In 2018 ziet zijn museum in Helmond het licht. Niet alleen inhoudelijk heeft Bart mooie plannen, ook op organisatorisch gebied heeft hij een duidelijke visie. Vanuit zijn eerdere baan als systeem netwerkbeheerder, is het hem opgevallen dat mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, en dan met name mensen met autisme, in hun werk werk regelmatig op onbegrip stuiten.

Door dat onbegrip ziet hij velen van hen in de ziektewet belanden en uiteindelijk ontslagen worden waardoor ze uit de werkmaatschappij vallen. “Simpelweg omdat er niet goed met ze wordt omgegaan”, aldus Bart. Hij vervolgt: “Ik wilde hen graag helpen. Dus met die twee doelen in mijn achterhoofd – een interessant en interactief museum combineren met werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt – ben ik in 2018 vol goede moed begonnen.”

Lees ook het verhaal van Cindy, die met haar bedrijf zoveel mogelijk mensen aan gezond eten wil helpen, maar door Covid-19 haar omzet zag kelderen.

Groei tijdens corona

Vrijwel meteen is het HomeComputerMuseum een succes. Het is zeven dagen per week open en bereikt mensen van over de hele wereld. Bart: “We zijn één van de weinige musea, misschien zelfs wel het enige museum, dat tijdens de coronacrisis een groei heeft doorgemaakt. Ik ben heel sterk van mening – en ik maak me niet populair door dit te zeggen – dat dat komt doordat wij niet afhankelijk zijn van subsidie. We doen wel eens een losse aanvraag voor een investering ter verbetering, maar ons voortbestaan is niet afhankelijk van externe geldschieters.

Doordat het HomeComputerMuseum volledig op zichzelf staat, inclusief commerciële poot, besluiten Bart en zijn veertig vrijwilligers dat ze tijdens de crisis niet naar huis gaan om te wachten tot het museum weer open mag, maar om te kijken wat wél nog mogelijk is. En dat blijkt een hele hoop.

Omdenken

“We zijn computers gaan opknappen, repareren en verkopen. Ideaal in een tijd waarin heel Nederland thuis moest werken. Vrij snel nadat we dicht gingen, zijn we laptops aan Stichting Leergeld gaan verkopen. We hebben op die manier ruim honderd gezinnen kunnen helpen. Samen met een reparatiedienst leverde het genoeg op om zelfs investeringen te doen zoals zoekmachineoptimalisatie en het aanschaffen van vitrines.Best bijzonder in een tijd waar de meeste musea volledig stilstonden.”

Ook museaal zet Bart een slimme stap. “We hebben onze hele computercollectie online gezet. Dat werkte hartstikke goed. Tot op de dag van vandaag post ik nog iedere dag iets op Instagram. Dat levert veel op. Door deze stap zijn we uitgegroeid tot het grootste computermuseum ter wereld op social media, waardoor bezoekers uit alle hoeken van de wereld hier naartoe willen komen. Simpelweg omdat ze ons op internet hebben gezien.”

Hulp van het IMK

Een hartstikke succesvol bedrijf dus, is de korte samenvatting. Maar waarom dan toch de hulp inschakelen van het IMK? Dat is volgens Bart heel simpel. “Eerlijk gezegd doe ik maar wat, en dat heeft gelukkig goed uitgepakt. Maar het kan altijd beter. Daarom leek het me heel interessant om advies in te winnen van een externe persoon. Iemand die niet jouw roze bril op heeft en daardoor op een andere manier naar ‘jouw kindje’ kijkt. Iemand die kijkt waar de verbeterpunten liggen, en kritisch is, zodat het allemaal nóg beter kan worden.”

Lees ook het verhaal van Toiny die overwoog haar passie op te geven, maar die dankzij haar ondernemerscoach de toekomst weer positief tegemoet ziet.

Bruikbare tips

Zo interessant als Bart hoopt dat de gesprekken zouden zijn, zo interessant zijn ze. “Subsidieaanvragen liepen hier altijd uit op niets. Eigenlijk kreeg ik altijd meteen een nee. Ton heeft me toen dus aan het Naturalis gekoppeld, zodat ik hen kon vragen hoe zij zoiets doen. Zonder hem had ik dat contact nooit gehad. Verder heeft hij voorgesteld om een Raad van Advies op te richten, zodat dat wat wij als bestuur besluiten, ook nog met externe ogen wordt bekeken om te kijken of het daadwerkelijk zo’n goede beslissing is.”

Ook spoort Ton Bart aan meer met studenten te werken en vertelt hij hem dat ze het woord sponsor beter niet meer kunnen gebruiken. Bart: “Dat woord wordt een beetje als vies gezien. Het heeft schijnbaar een negatieve connotatie. Dus nu zeggen wij heel chique, ‘vrienden van het museum.’

Zéker aan te raden

Al met al is Bart dus hartstikke tevreden met het traject dat hij met het IMK en zijn coach bewandeld heeft. “Ik zou het iedere ondernemer aanraden. Het is gewoon heel interessant om een onafhankelijk iemand die veel kennis heeft van het bedrijfsleven, naar jouw onderneming te laten kijken. Zo iemand ziet altijd andere dingen, heeft een andere mening. Bovendien: niemand weet alles. Samen sta je gewoon altijd sterker.”

Ben je benieuwd naar hoe gezond jouw bedrijf eigenlijk is? Doe dan kosteloos onze Good Company Scan.

Wil je de inhoud van dit bericht delen? Dat kan: