Horeca: Omzetgroei koelt geleidelijk af

De verkopen van maaltijden, drankjes en hotelovernachtingen in de horeca stijgen naar verwachting met 2% in 2019 en 1,5% in 2020. Dat is een duidelijke vertraging in vergelijking met het gemiddelde groeitempo van 4% in de afgelopen vijf jaar. De bestedingen van buitenlandse toeristen leveren een belangrijke bijdrage aan de omzetgroei. Het aantal buitenlandse toeristen in Nederland nadert de 20 miljoen en is in tien jaar tijd verdubbeld. Dit brengt een toenemende vraag naar hotelkamers met zich mee. Dit blijkt uit het nieuwe Vooruitzicht Horeca van het ING Economisch Bureau.

Nederlandse en internationale gasten weten de weg naar de horeca goed te vinden. Restaurants, cafetaria’s en cafés moeten het vooral van de Nederlandse consument hebben, bij hotels voert de internationale gast meer en meer de boventoon. De bestedingen van binnenlandse en buitenlandse gasten nemen in 2019 in 2020 verder toe, maar de groei is minder sterk dan in voorgaande jaren.

Horeca aanbod groeit gestaag

De omzetgroei gaat hand in hand met een toename van het aantal horecagelegenheden. In binnensteden en winkelcentra komt horeca regelmatig in de plaats van winkels en ook het aanbod rondom vervoersknooppunten stijgt. Per 10.000 Nederlanders zijn er in 2019 ruim 25 horecagelegenheden, dat is 7 procent meer dan in 2009. Zeeland heeft van alle provincies het grootste aanbod per inwoner. De sterkste groei vindt plaats in de provincies in de Randstad. In deze provincies neemt zowel de vraag van de groeiende eigen bevolking als de vraag van dagjesmensen en buitenlandse toeristen sterk toe.

Hotels

De economische groei in Nederland en de ons omringende landen pakt positief uit voor de hotellerie. Exclusief prijsstijgingen neemt de omzet van hotels naar verwachting met 2% toe in 2019 en met 1,5% in 2020. De vraag van buitenlandse gasten naar hotelkamers groeit relatief sterker dan de vraag vanuit de binnenlandse markt. Het belang van buitenlandse gasten in het totaal aantal hotelovernachtingen in Nederland stijgt en ligt inmiddels rond de 55%.

Eet- en Drinkgelegenheden

De verwachting is dat bij cafés de verkopen in 2019 en 2020 stagneren. Buiten de deur eten is echter populairder dan ooit, maar het groeitempo bij restaurants en fastservice gelegenheden verliest wel geleidelijk vaart. De buitenshuis consumptie profiteert vooral van de stijgende werkgelegenheid en toename van de consumentenbestedingen. In 2019 groeit zowel het aantal restaurants als het aantal eetgelegenheden voor een snelle hap verder. Meer restaurants betekent ook een grotere vraag naar chefs, keukenhulpen en bedienend personeel. Daar zit momenteel ook het voornaamste pijnpunt van ondernemers. De bezorgmarkt voor maaltijden maakt een flinke opmars door. Voor veel fastservice-aanbieders is het niet meer weg te denken in hun bedrijfsmodel en ook steeds meer restaurants nemen de stap. Vooral voor restaurants in de steden is het extra afzetpotentieel aanlokkelijk.

Bron: ING

Wil je de inhoud van dit bericht delen? Dat kan: