De zaken lopen gesmeerd, totdat Covid-19 opduikt. Vanuit het IMK worden Cindy en haar man aan een coach gekoppeld.
Op het dieptepunt van de coronacrisis stond er nog maar 114 euro op Cindy’s bedrijfsrekening: ‘Bewaar je missie áltijd’
Energiek, enthousiast en extreem gedreven. Dat zijn dé drie woorden die “kok in hart en nieren” Cindy van Egmond (47) omschrijven als ze over haar onderneming vertelt. Zes jaar geleden startten zij en haar man het bedrijf Herbs & Spices – een onderneming met een kraakheldere visie: zo veel mogelijk mensen aan gezond eten helpen. De zaken lopen gesmeerd, totdat Covid-19 ineens opduikt.
“De omzet ging al snel keihard naar beneden”, vertelt Cindy. “En dat terwijl we qua aanbod op verschillende paarden hadden gewed. We verzorgden de catering van feesten, verkochten maaltijdboxen, brachten eten bij kinderdagverblijven en hadden een succesvolle healthy bakery-tak. Maar toen de pandemie begon, viel letterlijk alles stil. Feestjes werden gecanceld, de crèche werd gesloten, mensen gingen thuis zelf taarten bakken en qua maaltijdboxen hadden we ineens gigantische concurrentie van de horeca.”
Kolkende rivier
In eerste instantie wil de uiterst optimistische Cindy de toekomst niet te somber inzien. Maar als er tienduizenden euro’s uitgegeven moeten worden en er niks binnenkomt, kan ze niet anders dan erkennen dat de situatie nijpend is. “Ik vergelijk het wel eens met een stijgende rivier. Als het water omhoog komt, dan kun je nog wel rustig nadenken over je opties, maar als het water ineens op het land komt en je in een kolkende rivier terecht komt, dan kun je niet meer helder nadenken. Het beste wat je dan kunt laten doen is je laten meeslepen. Want tijdens het meeslepen kun je wel rustig weer een beetje nadenken.”
Via de gemeente Tilburg krijgen Cindy en haar man te horen dat ondernemers in nood via het IMK een gratis coachingstraject kunnen opvragen. “Enerzijds vroeg ik me af hoe zo’n persoon ons zou kunnen helpen, maar anderzijds dacht ik, ‘ik zit nu toch in die kolkende rivier, dus baat het niet, dan schaadt het niet’. Bovendien vreesde ik op dat moment soms wel eens voor een faillissement. Daar wist ik weinig van, dus daar moest ik misschien ook maar eens wat over gaan vragen.”
Twijfel weghalen
Vanuit het IMK worden Cindy en haar man aan coach Bill Hoeks gekoppeld, met wie ze uiteindelijk vijf gesprekken hebben. “Wat prettig was, is dat Bill vooral naar de zakelijke kant keek. Daar bemoei ik me doorgaans niet mee, dus voor mijn man was dat een fijne ondersteuning. Zo tipte Bill ons bijvoorbeeld dat, als we iets meer op de kostenkant van bepaalde dingen zouden letten, we het waarschijnlijk iets langer zouden kunnen uitzingen.”
Ze vervolgt: “Verder deed hij ons inzien dat we eigenlijk gewoon een supergoed lopend bedrijf hadden, dus dat áls het mis zou gaan, dat puur en alleen door de crisis zou komen. Dat is toch fijn, zo’n bevestiging van een expert. Het is heel gek, maar door zo’n pandemie ga je toch ineens aan jezelf en je onderneming twijfelen. Hij haalde die twijfel helemaal bij ons weg.”
Behoud je missie
Inmiddels gaat het gelukkig weer hartstikke goed met Herbs & Spices. “In november hadden we nog maar 114 euro op de zakelijke rekening staan, maar via social media – waar we al die tijd heel actief op zijn gebleven – haalde we ineens twee mega grote opdrachten binnen. Dat voelde echt een beetje als een bungeejump, waarbij je springt, bíjna het water raakt en kopje onder gaat, maar dan ineens straks naar boven wordt getrokken. Eindelijk konden we weer doen wat we zo graag doen.”
Voor andere ondernemers in nood heeft Cindy twee tips. De eerste is: je mag je missie áltijd bewaren. “Ook als het water je aan de lippen staat. Laat je maar meevoeren door die kolk. Ik vergelijk het ook wel eens met een boot die aan het zinken is. Zorg eerst dat alle bemanning wordt gered en bedenk daarna hoe je aan een nieuwe boot komt. Maar vergeet niet dat die boot altijd je missie is geweest.”
Zakelijker denken
Verder heeft zowel de crisis als haar coach Cindy doen inzien dat je soms best wat zakelijker mag denken, zonder dat je daarbij je koers uit het oog verliest.
“Onder andere door Bill ben ik gaan accepteren dat wat wij bieden de prijs waard is. Dat we best wat meer mogen vragen. Nu de economie weer beter gaat, en er weer meer concurrentie is, krijg ik wel eens te maken met mensen die zeggen dat ze onze diensten ergens anders goedkoper kunnen krijgen. Dan zeg ik dat ze daar heen moeten gaan. Bij ons komen alle producten van eerlijke en lokale plekken, waar ik vervolgens zelf uitgebreid mee aan de slag ga. Daar hangt een – niet eens héél hoog – prijskaartje aan. Eerder zou ik misschien lager zijn gaan zitten, maar dat doen we nu echt niet meer.”