Detailhandel: Omzetgroei in non-food constant, food groeit minder hard

De omzet in de detailhandel stijgt in 2019 voor het zesde jaar op rij maar de groei boet wel wat aan kracht in. Dit blijkt uit het vooruitzicht detailhandel van het ING Economisch Bureau.

Groei in non-food blijft op peil

Via hogere bestedingen in woonwinkels en doe-het-zelf zaken profiteerde de omzet in non-food de afgelopen jaren van de sterke huizenmarkt. Door een kleiner woningaanbod loopt het aantal woningverkopen echter terug. Dit heeft de omzetgroei in woninginrichting en doe-het-zelf wel iets afgeremd, desalniettemin blijft living de sterkste groeier binnen non-food.

Winkels in persoonlijke verzorging en winkels in fashion kennen gematigde groei. Na jaren van krimp is de omzet in consumentenelektronica in 2019 stabiel. In de speelgoedbranche staat de omzet sterk onder druk doordat speelgoedwinkels sterke concurrentie ondervinden van (pure) webshops.

Met name voor winkels in schoenen en speelgoed is de gang van offline naar online merkbaar. In beide categorieën is het online aandeel in korte tijd sterk gegroeid. Dit resulteert in een sanering van fysieke winkels.

Food afgeremd door hogere prijzen

De omzet van winkels in voedingsmiddelen stijgt in 2019 met 2%. Dit is exclusief het effect van de verhoging van het lage btw-tarief van 6% naar 9%. Winkeliers hebben de btw-verhoging in hun prijzen doorgerekend en dat remt de toename van het aantal aankopen in de foodretail. Terwijl supermarkten nog marktaandeel weten te winnen in 2019 moeten speciaalzaken rekening houden met krimp. In beide kanalen neemt het belang van online toe.

Bron: ING

Wil je de inhoud van dit bericht delen? Dat kan: