Als het je niet kan schelen waar je bent….

…ben je ook nooit verdwaald. Dat is even een doordenker. Ik kwam die kreet jaren geleden tegen en moest toen ook wel even nadenken. De wereld wordt er aan de ene kant een stuk makkelijker van, je bent immers nooit verdwaald, maar aan de andere kant ook een stuk moeilijker: dat je niet verdwaalt, komt doordat het je totaal niet kan schelen waar je bent. Het toeval regeert, je hebt in feite geen enkele stem in het kapitel. Hoe voelt dat? Niet zo goed?  Nou, ik kan je zeggen, ik voel me daar niet zo goed bij.

Als ondernemer wil ik juist aan het roer staan, ik wil de koers uitzetten en vooral dáár terechtkomen waar ik wil zijn. Kan het me dan schelen waar ik ben?  Jazeker wel!  Als ik weet dat ik op de IJssel vaar en naar Zwitserland wil, dan weet ik dat naar het zuiden moet en op een gegeven moment, ergens bij Arnhem, de Rijn op moet varen. En dan nog een stukkie door. Maar als ik om mij heen wat weilanden met koeien zie, ergens op een kanaal vaar (waar ik me dus ook niet op de stroming kan oriënteren), maar niet weet waar, dan wordt het wel verdraaide lastig om naar Zwitserland te varen.

Wat heeft verdwalen te maken met bedrijfsovernames? Je zou kunnen zeggen, dat als het je niet kan schelen waar je nu staat met je bedrijf, je straks te maken krijgt met die toevallige partij die een bod doet. Of je komt in de situatie dat er helemaal geen partij is die een bod doet, laat staan geïnteresseerd is. Is het een fijn vooruitzicht om straks de onderneming te moeten sluiten zonder opvolger?  Om de voorraden uit te verkopen, het huurcontract uit te dienen en de deur te sluiten? Een slimme ondernemer is er alles aan gelegen om te weten waar hij  nu staat. Misschien verdwaal je onderweg wel eens. Wees blij, dat je je dat realiseert. Als je je ervan bewust bent dat je bent verdwaald, dan kun je er iets aan doen.

Nog beter: voorkom te verdwalen. En dat kan om nu te weten waar je staat. Veel ondernemers denken dat het pas nodig is om met specialisten te praten over bedrijfsovername als ze er aan toe zijn. Dat is tricky, want dan kun je niet meer bijsturen naar een gewenste koper. Begin rustig vijf jaar vooraf te bouwen aan een succesvolle verkoop van je je onderneming of opvolging. Als het je niet kan schelen waar je bent, ben ook nooit verdwaald, maar als het je wel wat kan schelen, kun je beter je doel bereiken. Doordenker.

Meer informatie? Bekijk: imk.nl/bedrijfsovername

Auteur: Roelof Meijer

Wil je de inhoud van dit bericht delen? Dat kan: