Bart schakelde het IMK in voor financieringsbemiddeling: ‘Het eerste gesprek was meteen raak’

De coronaperiode is voor veel ondernemingen een pittige tijd. Zo ook voor het advocatenkantoor van Bart Joosen. “Met mijn kleine clubje heb ik er vanaf het begin voor gekozen om geen beroep te doen op overheidssteun”, vertelt hij. “We kozen er plat gezegd voor om ons kapitaal op te eten.”

Tijdens die periode moet de onderneming echter verhuizen naar een nieuwe kantoorruimte – een handeling waar extra kosten aan verbonden zitten. Kosten die Joosen op dat moment niet kan maken, en waar de banken niet voor willen instaan.

Hulp bij financiering

Joosen: “In eerste instantie heb ik zelf aangeklopt bij de bank, maar die zagen financiële steun niet zitten. Ik heb een gezond bedrijf, met prima verdiencapaciteit, maar qua balans zag het er vanwege mijn beleid een stuk minder vrolijk uit dan het jaar daarvoor. Banken werken met een risico avers beleid, dus de afwijzing was snel afgegeven. Toen moest ik om me heen gaan kijken om de financiering alsnog rond te krijgen.“

Al snel stuit hij op het IMK. “We zijn geen grote onderneming, dus het had geen zin om daar wel een groot bedrijf als bemiddelaar voor te zoeken. Daarom dacht ik aan het IMK, dat al vrij lang bestaat, een goede naam heeft en goede mensen voor zich heeft werken.”

Het eerste gesprek

Joosen zoekt contact om te vragen of het IMK hem kan helpen bemiddelen bij de financieringsaanvraag – en maakt een afspraak voor een intakegesprek. “Bij dit soort zaken is de eerste klap een daalder waard. Als een intakegesprek te lang duurt, je eindeloos met elkaar moet praten om elkaar te begrijpen, dan verlies je veel tijd. Niet dat ik ontzettend veel haast had, maar toch. Je bent druk, je wilt verder – het is fijn als zoiets niet al te veel tijd in beslag neemt.”

Maar dat is niet het geval. Joosen is zeer te spreken over het eerste gesprek. “Dat verliep heel prettig. Eigenlijk was het meteen raak. Ze maakten gelijk een eerste goede inschatting, wisten waar ze naartoe wilden en hadden alles meteen goed op de rails.”

Groot netwerk

Hoewel Joosen als advocaat zelf ook in de financiële wereld zit, heeft hij niet de contacten die het IMK heeft. “Je kan het zo zien. In mijn werk treed ik pas op als de contracten moeten worden getekend, maar die kaartenbak met contacten die je nodig hebt om überhaupt tot een overeenkomst te komen, die heb ik niet. Het IMK wel. Hun netwerk is goed en groot, waardoor het snel kan gaan. In mijn geval is de zaak heel vlot afgerond. Vijf weken nadat ik bij hen aanklopte, werd het geld overgeboekt. Dat is echt heel snel.”

Weer prettig naar bed

Joosen zou andere ondernemers dan ook zeker aanraden het IMK in te schakelen op momenten dat hulp nodig is. “Het gaat er zeer deskundig aan toe. Bijvoorbeeld bij mijn kredietaanvraag. Die hebben ze echt goed in elkaar gezet. Heel correct, zonder de boel op te blazen, maar gewoon: realistisch en deskundig.”

Het realisme, de professionaliteit en de snelheid waarmee Joosen is geholpen, maakt dat hij ontzettend tevreden is met de dienst die hem geleverd is. “Een financiering regelen is altijd spannend. Het is niet dat ik er niet meer van kon slapen, maar spreekwoordelijk zou je kunnen zeggen dat ik met dank aan het IMK weer prettig naar bed ging.”

Heb jij ook een financieringsvraagstuk? Vul dan kosteloos onze financieringswijzer in of neem contact met op via 088 – 999 0000 en vraag naar Lars van Meer (Financieringsadviseur).

Wil je de inhoud van dit bericht delen? Dat kan: