Stappenplan
Wat je motief ook is, voordat je kunt groeien moet je kijken wat je huidige status is – en vervolgens te bepalen waar je naartoe wil. Welke groei wil je realiseren?
Een volgende stap is om te onderzoeken wat je belangrijkste kansen en uitdagingen zijn en waar de belangrijkste obstakels liggen. Als je dat weet, heb je de belangrijkste bouwstenen in beeld. Na het bepalen van de prioriteiten is het tijd voor het leukste onderdeel: de uitvoer. Wat wordt je route, en wat is je plan?
Makkelijker gezegd dan
Het klinkt simpel, maar uit ervaring weten we dat veel ondernemers ondanks deze heldere stappen toch blijven ‘hangen’, voordat ze groeien – en dat is op zich niet gek. Groei vraagt nogal wat van jou als ondernemer. Nieuwe dingen, zoals bijvoorbeeld investeren kunnen immers spannende zaken zijn.
Daarom is een plan ook zo belangrijk, net als geld en financiering én: besluiten nemen. We zien bij veel ondernemers die we geholpen hebben dat met name hulp op dat gebied een succesfactor is. Onze mentoren, businesscoaches of sparringpartners kunnen je daar heel goed bij helpen.