Bedrijfswaardering
Een bedrijfswaardering is een essentiële stap voor een bedrijfsovername. Je hebt de knoop doorgehakt en bent er klaar voor. Maar wat is het bedrijf eigenlijk waard? Waardebepaling van een bedrijf is een dienst voor zowel koper als verkoper, die over veel meer gaat dan alleen de uiteindelijke prijs van het bedrijf. IMK helpt je hiermee.

Wat er komt kijken bij jouw bedrijfswaardering
De rode draad in het proces van bedrijfswaardering
Naast tijd en een goede voorbereiding is ook de prijs van het bedrijf in kwestie een belangrijke factor in het overnameproces. Als het gaat om bedrijfsovernames spreken we niet zozeer over de prijs, maar liever over ‘bedrijfswaardering’. De aan –of verkoopprijs wordt immers niet alleen bepaald door vraag en aanbod. Sterker nog, de waarde van een bedrijf is in verreweg de meeste gevallen niet hetzelfde als de prijs van een bedrijf. Bedrijfswaardering omvat dan ook alle aspecten die medebepalend zijn voor de verkoopprijs die aan een onderneming wordt gekoppeld.
Bij bedrijfswaardering komen zowel rationele zaken als emotionele aspecten aan bod. Je kunt de waarde van een bedrijf op verschillende manieren bepalen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een bedrijf te vergelijken met branchegenoten, waarvan de waarde van het bedrijf al wel bekend is. Ook kun je kijken naar de te verwachten toekomstige vrije kasstromen van een bedrijf. Vaak gaat het echter in veel mindere mate om de gebruikte methode. Zowel de kopende als de verkopende partij hecht over het algemeen veel meer waarde aan het proces rondom bedrijfswaardering. Met andere woorden, de motivatie erachter is belangrijk. Weten wat er speelt in jouw branche (nu en in de toekomst) en bedrijfseconomisch inzicht zijn hierin een absolute pré.
Om tot een goede waardebepaling te komen van het bedrijf dat je wilt overnemen, is kennis het allerbelangrijkste. Je kunt hierbij niet zonder informatie van de verkoper. Deze zal je inzicht moeten geven in ‘de cijfers van het bedrijf’. Maar enkel en alleen daarmee ben je er nog niet. Kennis van de sector waarin het bedrijf actief is en kennis van het werkgebied (regio) van het bedrijf zijn minstens zo belangrijke factoren. Ook bij deze vraagstukken staat IMK je natuurlijk graag met raad en daad bij.

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?
Aarzel niet, wij zijn je graag van dienst!