Supermarkten motor achter omzetgroei

De groei van de omzet in de foodsector van de detailhandel komt bijna geheel voor rekening van de supermarkten. In 2017 steeg de supermarktomzet met 3,5 procent ten opzichte van 2016, terwijl de omzet van de foodspeciaalzaken zoals slagers, slijters, groentewinkels en kaaswinkels slechts met 0,5 procent toenam. Het aandeel van supermarkten in de verkoop van voedings- en genotmiddelen is in de loop der jaren sterk gestegen ten koste van de speciaalzaken. Zo steeg de omzet van supermarkten in 2017 vergeleken met 2008 met bijna 21 procent (6,0 procent meer volume), terwijl speciaalzaken in deze periode ruim 11 procent aan omzet en bijna 25 procent aan volume verloren.

Aantal winkelvestigingen in foodsector gestegen

Het aantal winkelvestigingen in de Nederlandse foodsector is tussen begin 2008 en 2017 met 1,5 procent toegenomen tot 19 duizend vestigingen. Zowel het aantal speciaalzaken als het aantal supermarkten nam in deze periode toe. Het aantal speciaalzaken nam met 0,8 procent toe tot 13 duizend, het aantal supermarkten groeide met 3,2 procent tot 6 duizend.

Het aantal foodspeciaalzaken wijzigde nauwelijks tussen 2008 en 2017. Wel waren er grote mutaties per branche. Zo steeg in deze periode het aantal viswinkels met ruim 30 procent. Het aantal kaaswinkels nam toe met 20 procent, het aantal natuurvoedingswinkels met 18 procent. Uit het straatbeeld verdwenen vele groentewinkels (28 procent), slagers (16 procent) en poeliers (10 procent). Ook waren er minder slijterijen (6 procent) en tabakswinkels (7 procent).

Bron: CBS