Vijf soorten kansrijke winkelgebieden

ING heeft een aantal kansrijke winkelgebieden voor 2025 getypeerd. Deze staan op zichzelf, grenzen aan elkaar of kunnen gecombineerd worden. Dit zijn:

• Back to basics: functioneel, klein, overzichtelijk en makkelijk bereikbaar winkelcentrum met een mix van food, persoonlijke verzorging en diensten;

• Crossroads: vervoersknooppunt met veel passanten met een mix van horeca, diensten en een selectie non-food;

• Big-spender: grote (vaak historische) stadscentra met veel passanten en een mix van food en non-food. Grote ketens, exclusieve retailers en onderscheidende local heroes;

• Alternative: (middel)grote of perifere retail ‘proeftuin’ met een mix van tijdelijke en permanente winkels. Kostenefficiënt met lage of flexibele huur;

• Space experience: Selectief aantal (bestaande) perifere gebieden met veelal huis & tuin gerelateerde winkels en ‘beleving’ centra van fabrikanten. Voldoende potentie voor een dagje uit.

Breken met het verleden

Niet alle winkelgebieden zullen de verandering overleven. Retailers zullen hier rekening mee moeten houden en kunnen er op inspelen. Een deel van de sector blijft hetzelfde proberen wat ze in het verleden deden: het zoeken van expansie. Dit lijkt een tweede natuur geworden van retailers. Meer aanbod werd ‘automatisch’ ingevuld door vraag uit een steeds meer welvarende consumptiemaatschappij. Winkelgebieden waren maakbaar. E-commerce, vergrijzing en gematigde economische groei zorgen ervoor dat de vraag steeds selectiever is. Expansie is daarbij niet de goede overlevingsstrategie.

Het Deelrapport Retail (pdf-bestand) is het tweede in een serie van vier waarin ING Economisch Bureau de toekomst van het winkelgebied onder de loep neemt. Eerder verscheen het rapport waarin het winkelgebied 2025 vanuit het oogpunt van de vastgoedsector is belicht.

Bron: ING