Thuiswinkel.org, de belangenorganisatie van webwinkels, baseert de trendbreuk op cijfers uit haar eigen ledenbestand. De organisatie heeft 1600 aangesloten webwinkels en vertegenwoordigt circa 75 procent van de online omzet in Nederland. Thuiswinkel.org verwacht dat de huidige trend nog doorzet. Wijnand Jongen: Alles wijst daarop. Ook voor webwinkels geldt dat er op een gegeven moment een verzadigingspunt wordt bereikt in de digitale winkelstraat. Die kunnen we niet onbeperkt blijven vullen met nog meer webwinkels die zich niet onderscheiden van andere webwinkels.   Het merendeel van het ledenbestand van Thuiswinkel.org bestaat uit klein(ere) webwinkels. De organisatie houdt bij waarom webwinkels stoppen met de bedrijfsvoering. Uit eigen onderzoek blijkt dat een op de vijf aspirant-leden -dit zijn webwinkels niet ouder dan twee jaar- binnen een jaar alweer stopt. Een op de vier webwinkels (25 procent) stopt binnen twee jaar. Drie jaar geleden sloot nog maar tien procent van de webwinkels haar digitale winkeldeuren binnen twee jaar.

Trendbreuk
Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, kan er met recht gesproken worden van een trendbreuk. Als we onze eigen cijfers doortrekken naar de totale markt, kan het niet anders zijn dan dat nog veel meer kleine webwinkels het moeilijk hebben. Deze ontwikkeling is zo opvallend, dat we er ook niet meer omheen kunnen. Kijkend naar de marktontwikkelingen zien we dat veel beginnende ondernemers het runnen van een webwinkel onderschatten. Dat blijkt ook uit de redenen die de eigenaren aanvoeren voor het stopzetten van de bedrijfsvoering.

Kip met het gouden ei
Een webwinkel runnen doe je er volgens Wijnand Jongen ‘niet maar eventjes bij’. Een webwinkel is niet langer het kip met het gouden ei. Dat blijkt wel. Het starten van een webwinkel vraagt om een gedegen voorbereiding, goed ondernemerschap en volle inzet, zeker in het huidige economische klimaat. Is het verstandig om de zoveelste webwinkel in baby- of kinderkleding te starten? Dat is een reële vraag die startende ondernemers zichzelf moeten stellen. Je moet iets bijzonders te bieden hebben om te overleven.

Sanering onder webwinkels
Thuiswinkel.org verwacht dat de huidige trend nog doorzet. Wijnand Jongen: Alles wijst daarop. Ook voor webwinkels geldt dat er op een gegeven moment een verzadigingspunt wordt bereikt in de digitale winkelstraat. Die kunnen we niet onbeperkt blijven vullen met nog meer webwinkels die zich niet onderscheiden van andere webwinkels. Nederland telt inmiddels meer dan 40.000 webwinkels. Jongen vult aan: Natuurlijk is er voor nieuwkomers nog wel plaats, mits zij zich onderscheiden in product of service, naar markt en doelgroep. Maar het vereist veel innovatief ondernemerschap om de stap naar schaalgroottte te maken die nodig is om te overleven. Die stap moet ook gefinancierd worden, waarbij we aanlopen tegen de terughoudendheid van investeerders en banken. Die stappen niet langer in ieder willekeurig webwinkelavontuur.

Nog steeds veel nieuwe webwinkels
Er is nog steeds sprake van een behoorlijke groei van het aantal webwinkels in Nederland. Dat zal nog wel even doorgaan. Dat betekent echter ook dat een behoorlijk percentage van deze nieuwkomers vervolgens weer zal stoppen. Er is veel meer concurrentie gekomen in de online retail. Dat zie je in de cijfers terug, aldus Wijnand Jongen.

Bron: Thuiswinkel.org