Back to the future – teruglopende consumptie zet retail onder druk
De uitgaven van consumenten aan duurzame (non-food) goederen dreigen terug te vallen tot het niveau van het jaar 2000. Dit zal zich volgens ING Economisch Bureau vertalen in een krimpende omzet in de non-food detailhandel van -1,6% in 2012 en -1,8% in 2013. De verder teruglopende omzet eist haar tol onder winkeliers. Sinds vorig jaar loopt het aantal faillissementen in de detailhandel weer op, waarbij het niveau van 2009 inmiddels zelfs overstegen is. Ook het aantal opheffingen nam toe in 2011.

Overgangsfase – nieuwe winkelen stelt nieuwe eisen
De problemen voor retailers komen in een tijd dat de sector in een belangrijke overgangsfase zit naar het nieuwe winkelen. Internet heeft het shopgedrag van consumenten veranderd en de opkomst van e-commerce stelt mensen in staat 24 uur per dag op elke locatie te winkelen. Deze ontwikkeling vraagt om investeringen in nieuwe (multichannel) concepten. Dirk Mulder, sectorspecialist Handel: Het online kanaal professionaliseert in hoog tempo en vraagt om continue investeringen. Offline zijn eveneens aanpassingen nodig en zal men de consument meer en meer door middel van belevingsconcepten tegemoet treden. Er zijn kansen in de markt voor retailers die deze omschakeling weten te maken.

Rol voor overheid
Overheden zijn een belangrijke schakel in het transformatieproces. Niet alleen door beïnvloeding van de koopkracht op nationaal niveau, maar ook door beleid op lokaal en regionaal niveau met betrekking tot de ontwikkeling van winkelgebieden. Forse bezuinigingen kunnen dit proces in gevaar brengen. Juist in deze tijd zou de non-food detailhandel een stimulans kunnen gebruiken. Mulder: Door te innoveren en beter in te spelen op het nieuwe winkelen kan deze bedrijfstak de bestedingen een boost geven en bijdragen aan herstel van de binnenlandse economie.