De leegstand daalde vorig jaar wél, onder meer door de verdere opkomst van horeca. Dit maakt menig winkelgebied sterker. Alleen al in de primaire (‘centrale’) winkelstraten binnen gemeenten zijn nu bijna een paar duizend horeca-gelegenheden meer dan begin 2010. De ABN Amro verwacht een verdere toename van horeca in de winkelstraten in 2017.
Retailers, vastgoedeigenaren en overheden staan voor de uitdaging om een winkelgebied attractief te houden of te maken voor de consument. Horeca kan een belangrijke rol spelen in deze attractiviteit. Horecagelegenheden vestigen zich soms in leegstaande winkelpanden. Mede daarom daalde de leegstand van verkooppunten van winkels vorig jaar van 7,5% naar 7,25% in ons land (Locatus).
De toename van horeca in de winkelstraat is al langer gaande. Sinds begin 2010 zijn alleen al in de primaire (‘centrale’) winkelstraten van gemeenten bijna een paar duizend horecagelegenheden bijgekomen. Zo was er een toename van 836 lunchrooms en bijna 900 restaurants in de winkelstraten. Ook zijn er meer ijssalons, pannenkoekenhuizen en fastfood-gelegenheden in de winkelstraat te vinden.
Horeca maakt een winkelgebied levendiger, en een groot aandeel van horeca sluit ook aan op de wens van de consument. Immers ligt de mate waarin consumenten ‘buiten’ willen lunchen, dineren en ontbijten rond of zelfs boven précrisisniveaus (FSIN). Mengvormen tussen Retail en horeca blijven daarbij in opkomst. In sommige winkelgebieden is al een overvloed aan horeca, maar op veel plekken is hier een wereld te winnen.
Bron: ABN Amro