Aanhoudende crisis verhoogt concurrentie

De aanhoudende economische crisis, de oplopende werkloosheid, het historische lage consumentenvertrouwen en de afname van de koopkracht van consumenten zorgen voor een toenemende concurrentie voor het MKB. MKB-ondernemers ervaren de concurrentie van bedrijven binnen de eigen branche het sterkst. Ruim acht op de tien (84%) MKB-ondernemers is van mening dat de concurrentie hen scherp houdt. Ook een deel van de ondernemers die extra veel last hebben van concurrentie geven aan dat dit ook voor hen geldt.

Meer aandacht voor maatregelen tegen concurrentie

Dat concurrentie het MKB scherpt houdt, blijkt ook uit het brede palet aan maatregelen dat ondernemers uit concurrentieoverweging hebben genomen. Belangrijkste aandachtsgebieden voor het MKB blijken de persoonlijke benadering van de klanten (voor 57% van de ondernemers), de prijs (55%), de kwaliteit (49%) en de vernieuwing (46%) van de producten en/of diensten.

Ondernemers positief over de toekomst

Ieder bedrijf verkeert in een unieke situatie en maakt onderdeel uit van een andere omgeving en dat blijkt ook uit de specifieke maatregelen die ondernemers hebben getroffen. Bedrijven zijn goed op de hoogte van het gedrag van de directe concurrenten. Dit zou kunnen komen doordat men aangeeft dat hier ook de meeste concurrentie vandaan komt. Ondanks de concurrentie zijn de meeste ondernemers positief over de toekomst; negen op de tien ondernemers geven aan dat het bedrijf over twee jaar zeker nog zal bestaan.

Meer informatie: Panteia – Concurrentie in het MKB – A201313 (pdf-bestand)