De komst van nieuwe spelers leidt tot prijsdruk in veel branches. De komende jaren staan dan ook in het teken van een verdere herstructurering van het winkellandschap. De opkomst van nieuwe namen in de winkelstraat en op internet voltrekt zich ten koste van gevestigde bedrijven.
Bescheiden omzetgroei
De groei in omzet in de detailhandel bedraagt in 2015 naar verwachting 1,3% nadat de omzet in 2014 ook al licht toeneemt (0,6%, figuur 1). Het sterke verval in 2012 en 2013 is daarmee een halt toegeroepen. Hoewel het consumentenvertrouwen nog wisselvallig is, trekken de economische groei, dalende werkloosheid en stijgende koopkracht de consumentenbestedingen langzaam omhoog.
Diverse branches in de detailhandel schrijven in 2014 voor het eerst in jaren weer positieve cijfers. Denk bijvoorbeeld aan (food) speciaalzaken die van 2008 tot en met 2013 hun omzet zagen dalen. Ook non-food winkels kampten sinds 2009 met krimp, maar onder andere schoenenwinkels, elektronicazaken en doe-het-zelf zaken lijken de daling in 2014 te kunnen stoppen.
Winkeliers krijgen in 2015 weer iets meer lucht maar hebben geen tijd om op adem te komen. De herstructurering van het winkellandschap is in volle gang. Het aantal fysieke vestigingen neemt af, een ontwikkeling die wordt onderstreept door recente faillissementen bij winkelketens. De dynamiek in de detailhandel is echter groot. Winkelpanden die vrijkomen op centrale locaties worden ingevuld door nieuwe formules of door bestaande bedrijven die willen uitbreiden.
Bron: ING