Omzetgroei van 2,8% in 2013 vlakt in 2014 iets af
Ook dit jaar en volgend jaar zien supermarkten de omzet groeien. Vooral door prijsverhogingen in de winkel komt de omzet in 2013 naar verwachting 2,8% hoger uit dan een jaar eerder. Het effect van prijsstijgingen lijkt in 2014 wat af te zwakken waardoor een iets lagere omzetgroei van 2% wordt voorzien.
Toenemende online concurrentiestrijd zorgt voor differentiatie
De markt voor online boodschappen breekt langzamerhand door nu het aantal aanbieders stijgt, de regionale dekking groter is en de mogelijkheden voor klanten toenemen. Net als in de non-food retail bestaat de toekomst van boodschappen doen uit een combinatie van kanalen waarbij winkel, (mobiele) webshop, afhaalpunt en bezorgservice elkaar aanvullen. De toevoeging van de optie om online boodschappen af te halen bij winkels of andere locaties zorgt voor verdere differentiatie in het winkellandschap en biedt de klant meer flexibiliteit. Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail: De rol van internet in food neemt toe en dit zorgt voor een verschuiving van omzet. De ondernemer kan dit als kans zien, bijvoorbeeld door ook online aanwezig te zijn als klanten vragen hebben of hun mening geven en daar verbeteringen uit te halen.
Meer informatie: ING – Supermarkten houden groei vast – juni 2013 (pdf-bestand)