De moeilijke economische situatie en de opkomst van e-commerce dwingen winkeliers en organisaties tot aanpassing van hun strategie en het gericht inzetten van innovatieve elementen om de klant te blijven verrassen.

Supermarkten zorgen voor groei in food
De totale omzet in de food-detailhandel nam in 2012 met 2,3 % toe. Het volume bleef nagenoeg stabiel, maar hogere prijzen dreven de omzet op. Binnen food is de groei in omzet volledig te danken aan de prestaties van supermarkten, die een plus van 3% noteerden. Nog steeds weten supermarkten omzet naar zich toe te trekken ten koste van voedingsspeciaalzaken en horeca. Ook de komende jaren zijn de supermarkten de drijvende kracht achter de groei in food. ING Economisch Bureau raamt voor de totale food-detailhandel in 2013 een groei in omzet van 1,8% en in 2014 van 1,6%.

Non-food lijdt onder bezuinigingen
Non-food retail kende een zeer zwak 2012 met een daling in omzet van -3,8%. Het volume liep met bijna 5% terug terwijl de prijsstijgingen slechts een compensatie boden van iets meer dan 1%. De prijsdruk blijft hoog nu het gevecht om de consument, die zich gedwongen ziet te bezuinigen, in hevigheid toeneemt. Lastenverzwaringen resulteren in teruglopende koopkracht van burgers en een zeer laag consumentenvertrouwen. Deze ontwikkeling in combinatie met toenemende werkloosheid, versobering van CAO’s en kortingen op de pensioenen leidt ook in 2013 (-2,5%) en 2014 (-1,5%) tot krimp in de totale non-food omzet.

Winnaars innovatief
Gelukkig is het in retail niet alleen kommer en kwel. Binnen de sector zijn genoeg partijen aanwezig die zich succesvol weten te onderscheiden. Zo is in e-commerce, ondanks de moeilijke economische omstandigheden, nog steeds sprake van groei. Om echter mee te kunnen in de wereld van bricks & clicks is innovatie van groot belang. Het gaat daarbij niet alleen om een overzichtelijke en inspirerende webshop, apps of verkoop via schermen. Zaken als een geautomatiseerd bestelsysteem, betrouwbare logistiek en een toegankelijke database met klantgegevens en de juiste tools om die te analyseren zijn aan de ‘achterkant’ essentieel. Dirk Mulder, ING sectormanager Retail: Door onder andere de opkomst van e-commerce staan we aan de vooravond van een retailrevolutie. Een cross channel benadering is essentieel om te overleven. Dat is niet iets dat je er zo maar even bijdoet. Investeringen en innovatief vermogen zijn essentieel om in deze ontwikkeling mee te kunnen gaan.

Meer informatie: ING – Jaar van de waarheid voor detailhandel (pdf-bestand)