Inflatie is een lastig begrip. We kennen diverse soorten. Allemaal hebben ze een bepaalde betekenis en waarde. Voor ons als consument is bestedingsinflatie van belang. Als je je zaak wilt verkopen en je hebt een bepaald bedrag in je hoofd, is dat dan voldoende om er de rest van je leven op te teren? Ik kan me zo voor stellen dat je een koper vindt die zo enthousiast is over je onderneming dat hij tien keer de netto jaarwinst wil betalen.
Laten we zeggen dat de genormaliseerde jaarwinst (de winst op grond waarvan je de berekening mag maken) op € 100.000 ligt na betaling van de vennootschapsbelasting. Dan is het rekensommetje makkelijk: tien keer dat bedrag maakt een miljoen op de bank. Dat is mooi, dat voelt rijk, maar is het dat ook? Ik kom ondernemers tegen die denken dat ze € 25.000 netto per jaar nodig hebben en daarom denken dat ze van € 1 miljoen financieel onbezorgd oud kunnen worden. Want, zo is de redenering, op de bank krijgen we toch weinig rendement, dus we gaan er gewoon van uit dat we op ons geld niets verdienen, dus delen we dat gemakshalve door 25.000 en zie daar, ik kan er nog veertig jaar van leven.
En dan komt de sluipmoordenaar die inflatie heet. Als de inflatie 1% per jaar zou zijn, wat trouwens zo’n beetje de hele negentiende eeuw in ons land het geval was, hoeveel zou je dan moeten uitkeren in het dertigste jaar  als je de koopkracht van 25.000 euro anno nu intact zou willen laten?  Dat zou dan € 33.700 zijn. Er zou dan nog zo’n € 130.000 in de pot zitten. En dan reken ik gemakshalve geen rendement, maar ook geen box-3 heffing op het vermogen. Zou je een ander inflatiepercentage gebruiken, dat dichter aanligt tegen het gemiddelde jaarlijkse inflatiepercentage in de twintigste eeuw, dan krijg je een heel ander beeld. Ik reken doorgaans met 3,5%. In het negentwintigste jaar zou je al 57.000 euro moeten opnemen, om vervolgens te constateren dat de pot verder leeg is. En als je nu opeens na je werkzame leven opeens meer zou willen besteden, omdat je misschien wel meer gaat reizen? Dan komt de bodem van de schatkist nog eerder in zicht. En voor degenen die roepen dat ze na hun tachtigste veel minder zullen uitgeven, geef ik de volgende suggestie mee: misschien moeten we tegen die tijd meer medische kosten betalen.
Hoe dan ook, inflatie is een sluipmoordenaar, waartegen je je alleen kunt wapenen met een juiste vertaling van je wensen in een bedrag ineens dat uit je onderneming moet komen, rekening houdend met je leeftijd, je verwachte levensduur, het rendement op je kapitaal en de belasting. En dat is mooi vertrekpunt voor de andere kant: het vaststellen van de waarde van je bedrijf. Hoe doe je dat?
Auteur: Roelof Meijer