Restaurants en hotels grootste stijging

De omzetten van hotels en restaurants stegen met 1 procent het sterkst. De omzetgroei van beide branches was hoger dan in het eerste kwartaal. Cafés realiseerden in het tweede kwartaal nagenoeg evenveel omzet als een kwartaal eerder.

Binnen de horeca nam de omzet van snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, als enige af (-0,7 procent). Ook het volume, grofweg het aantal verkochte consumpties, nam met 0,9 procent af in vergelijking met een kwartaal eerder.

Bijna 5 procent meer omzet voor horeca dan een jaar eerder

De horeca heeft bijna 5 procent meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2015. De twee voorgaande kwartalen was de groei met ruim 7 procent groter maar ook nu realiseerden alle branches meer omzet. Snackbars noteerden met 6,6 procent de grootste stijging. Hotels, restaurants en cafés boekten elk meer dan 4 procent omzetgroei.

Voor de horeca gold dat zowel het volume als de prijzen 2,4 procent hoger lagen dan een jaar eerder.

Bron: CBS