Omzetgroei horeca stabiliseert in 2015

De forse omzetgroei uit 2014 (verkoopvolume +4,2%) zal de horeca in 2015 naar verwachting niet kunnen evenaren. Voor de horeca als geheel is sprake van nulgroei. De verkoop van hapjes en drankjes en de vraag naar hotelkamers ligt echter wel op een beduidend hoger niveau dan een jaar eerder. Het ziet er naar uit dat in 2015 sprake is van een wat ‘normaler’ jaar, vooral wat betreft de omzetontwikkeling in de eerste jaarhelft. In 2014 profiteerden hoteliers en eigenaren van restaurants en cafés juist al vroeg in het jaar van het warme weer en was het WK-voetbal een stimulans voor het cafébezoek.

Onderliggende factoren zijn duidelijk verbeterd

Structureel zijn de seinen voor de horeca sinds 2013 geleidelijk weer op groen komen te staan. Het consumentenvertrouwen is uit het dal, de werkloosheid daalt en horecagasten hebben weer wat meer te besteden. In 2015 zorgt dat in de detailhandel wel voor een lichte omzetplus, de horeca maakt een pas op de plaats. De bovenstaande combinatie versterkt echter wel de structurele basis onder de sector. Ook de toestroom van buitenlandse gasten houdt aan en betekent met name een impuls voor logiesaccommodaties.

Bron: ING Kwartaalbericht Horeca