Met een omzet van 31 miljard euro heeft franchise een aandeel van 5% in het bruto binnenlands product (bbp). Circa 85% van de franchiseformules in Nederland is van Nederlandse bodem.

Economisch belang van franchise
In 2011 bedroeg de totale omzet van alle franchisevestigingen 31,3 miljard euro. Dat is ruim 1 miljard euro hoger ten opzichte van 2010. Bijna driekwart van de omzet komt voor rekening van de detailhandel, waarbij food (supermarkten) goed is voor 40%. Andere sectoren met franchiseformules zijn horeca en de zakelijke en financiële dienstverlening. In 2011 zijn 270.300 werknemers werkzaam in de franchiseindustrie. Dat is 3,7% van de werkzame beroepsbevolking. Het aantal franchisevestigingen ligt in 2011 op 29.781.

Nederland als proeftuin
Nederland is een franchisemarkt bij uitstek, getuige de hoge dichtheid van het aantal franchiseformules. Amerikaanse franchiseformules gebruiken Nederland dan ook vaak als ‘proeftuin’ voordat zij de formule in de rest van het Europese vasteland uitrollen.

Goed ondernemerschap kan het verschil maken
Hoewel franchise goed presteert in crisistijd, heeft de industrie wel degelijk last van de economische neergang. De resultaten van bedrijven staan onder druk door een laag bestedingspatroon en een gebrek aan consumentenvertrouwen. Ook zeggen franchisegevers dat ze meer moeite hebben om geschikte ondernemers te vinden. Juist in zware economische tijden is het de kwaliteit van het ondernemerschap die het verschil maakt, aldus Esthrella Khouw, manager Zakelijke Arrangementen ING.

Meer informatie: ING – Trends in franchise (pdf-bestand)