De omzetdaling ten opzichte van het vorige jaar komt door lage autoverkopen, maar vooral door hoge autoverkopen in het vierde kwartaal van 2013. Vooral de afloop van de fiscale voordelen voor zuinige auto’s eind 2013 heeft de verkoop van personenauto’s eind 2013 flink verhoogd. In vergelijking met dit sterke kwartaal moest de personenautobranche, die zijn omzet voor een belangrijk deel uit autoverkopen behaalt,  in het vierde kwartaal van 2014 liefst 7 procent inleveren. De omzet van de importeurs van personenauto’s daalde zelfs met 10 procent.

De garagebedrijven, die hun omzet voornamelijk halen uit reparatie en service van personenauto’s, verloren in het vierde kwartaal ruim 6 procent omzet. Het was het slechtste kwartaal van het jaar. Minder schadeherstel  droeg bij aan deze ontwikkeling. Voor de bedrijfsautobranche verliep het vierde kwartaal eveneens teleurstellend. De omzet uit de verkoop en reparatie van bedrijfsauto’s daalde met ruim 9 procent, terwijl in het derde kwartaal nog ruim 7 procent omzetgroei was geboekt. De sterke omzetdaling  in het vierde kwartaal van 2014 komt ook doordat in hetzelfde kwartaal van 2013 de afzet van bedrijfsauto’s een extra impuls kreeg door het aflopen van stimulerende maatregelen.

De motorbranche is de enige branche in de auto- en motorsector die in 2014 positieve omzetontwikkelingen liet zien. In de eerste drie kwartalen steeg de omzet gemiddeld met 14 procent en daar werd in het laatste kwartaal nog eens 14 procent omzetgroei aan toegevoegd. De omzet van de motorbranche is in 2014 nog wel 20 procent onder het hoge omzetniveau van vóór de economische crisis (2007).

Bron: CBS