Non-food groeit, maar niet zonder zorgen
Het non-food segment wist in 2014 de vrije val, waarin het zich sinds de crisis in bevond, te stuiten. In 2015 is eindelijk sprake van groei. De omzet stijgt naar verwachting met 1,5%. Die trend zet volgend jaar door (+2%), gesteund door economische groei en toenemende koopkracht. Toch zijn veel winkeliers binnen non-food niet zonder zorgen. Het aantal artikelen dat over de toonbank gaat stijgt weliswaar, maar de prijzen dalen. De druk op de marge blijft daarom aanwezig en leidt in verschillende branches tot consolidatie van winkels en winkelketens.
Food de stabiele factor
De afgelopen jaren was het food segment, en dan vooral de supermarktbranche, de stabiele factor in de detailhandel. Er is in 2015 sprake van stabiele groei met een omzetstijging van 1,5%. Die stabiliteit zorgt echter ook dat supermarkten beperkt profiteren in periodes waarin de consument de portemonnee makkelijker trekt. Momenteel weten restaurants bijvoorbeeld veel sterker mee te liften op de gunstige economische omstandigheden. De verwachting is dat de omzetgroei van supermarkten in 2016 met 2% gematigd is.
Hogere versnelling nog niet gevonden
Positief is dat zowel food als non-food groeien in 2015 en 2016. Het blijkt echter lastig een versnelling hoger te schakelen. Dit heeft sterk te maken met het feit dat consumenten bezig zijn hun financiële situatie op orde te krijgen. Daarin lijkt vooruitgang te worden geboekt. Desondanks beoordelen veel huishoudens hun financiële situatie gedurende 2015 nog steeds als negatief. Consumenten zijn dus kritisch op hun huidige uitgaven.
Bron: ING