De branche-voorzitter voorspelt dat voor de woon- en mode retail 2012 een transformatiejaar wordt.  Veel ondernemingen zullen transformeren naar een retailconcept met ìn en rond de fysieke winkel veel online activiteiten. Naar verwachting zal maar zo’n 20% omzet groei realiseren.  Ondernemers beseffen inmiddels heel goed dat het resultaat uitblijft als je alleen praat over noodzakelijke veranderingen. Er is daadkracht nodig. Dat vraagt om een enorme mentale investering. De basis voor succes wordt in 2012 opnieuw gelegd.

De woon- en modedetailhandel eindigde qua omzetontwikkeling in 2011 in de min. De branche realiseerde  3% minder omzet in wonen en  6,2% minder in mode. In de schoendetailhandel bleef het omzetverlies beperkt tot 2,5%. Dit jaar wordt voor veel ondernemers een transformatiejaar, waarin veel meer retailconcepten gaan bestaan uit combinaties van fysieke winkels en online activiteiten. Daarnaast is de retail geholpen bij een daadkrachtige overheid die beslissingen neemt die de consument de duidelijkheid biedt die hij zoekt.