In het tweede kwartaal van 2012 was de omzet van de voedings- en genotmiddelenwinkels 1,4 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van non-foodwinkels is sterk gekrompen. In vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar kwam de omzet 4,7 procent lager uit. Dit is de sterkste krimp sinds de omzetdaling in het laatste kwartaal van 2009. De postorderbedrijven en internetwinkels laten een omzetgroei van 7,2 procent zien ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden.

Groei omzet foodwinkels door hogere prijzen
In het tweede kwartaal van 2012 was de omzet van de voedings- en genotmiddelenwinkels 1,4 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Al twee jaar lang laat deze branche ieder kwartaal een omzetstijging zien. De omzetgroei in het tweede kwartaal van 2012 was toe te schrijven aan hogere prijzen (+1,6 procent). Er werden iets minder artikelen verkocht dan een jaar geleden (-0,2 procent). De groei in deze sector komt doordat supermarkten meer omzet behaalden (+1,8 procent). De speciaalzaken noteerden door een kleiner volume wederom een omzetdaling (-2,0 procent).

Omzet non-foodsector neemt fors af
De omzet van non-foodwinkels is in het tweede kwartaal van 2012 sterk gekrompen. In vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar kwam de omzet 4,7 procent lager uit. Dit is de sterkste krimp sinds de omzetdaling in het laatste kwartaal van 2009. De omzet is afgenomen doordat er minder producten zijn verkocht (-6,0 procent). Het volume in de winkels in non-foodartikelen loopt al sinds 2011 terug. Vooral de winkels in woninginrichtingartikelen en in doe-het-zelfartikelen behaalden minder omzet. Na zes kwartalen met omzetdalingen groeide de omzet van de winkels in consumentenelektronica in het tweede kwartaal van 2012 wel weer licht.

Omzet postorderbedrijven en internetwinkels blijft toenemen
De postorderbedrijven en internetwinkels laten in het tweede kwartaal van 2012 een omzetgroei van 7,2 procent zien ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. De groei werd daarbij in de loop van het tweede kwartaal steeds sterker. In april wisten deze bedrijven hun omzet met ruim 4 procent te verhogen, in juni was de omzetstijging opgelopen tot bijna 9 procent. Daarbij werd deze branche in april niet getroffen door de flinke omzetdalingen die bij veel reguliere winkelbranches wel voorkwamen.

Meer informatie: CBS