Het onderzoek wordt geijkt aan het retailpanel van GfK en uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van bijna 2.100 webwinkels in Nederland.

Online bestellingen groeien met 11% naar 100 miljoen

Net als in 2012 is de toename van het aantal bestellingen de belangrijkste drijfveer van de omzetgroei. Consumenten hebben afgelopen jaar in totaal bijna 100 miljoen orders geplaatst via internet. Dat is 11% meer dan in het jaar ervoor. Online kopers deden gemiddeld 9 bestellingen per persoon in 2013. In 2012 lag dit aantal op 8 online bestellingen. Gemiddeld kostte een bestelling € 109 in 2013, terwijl dit vorig jaar nog €111 bedroeg.

Omzetgroei vooral uit verkoop producten

Net als afgelopen jaren komt de omzetgroei vooral uit de online verkoop van producten, zoals kleding, tablets en speelgoed. De omzet uit de verkoop van producten is met 12% gestegen ten opzichte van 2012. Het segment Speelgoed (+27% naar € 105 miljoen) is opnieuw het sterktst stijgende segment van de online shopping markt, gevolgd door Muziek (+19% naar € 123 miljoen). Ook de grootste productsegmenten Telecom (+16% naar € 1,5 miljard) en Kleding (+16% naar € 850 miljoen) blijven het goed doen en stijgen sterker dan de totale online markt. De omzet uit de online verkoop van diensten stijgt minder hard (+5%). Dit komt onder andere door de relatief lage omzetgroei van het segment Reizen (+2%). Reizen blijft wel het grootste segment van de online shopping markt met een omzet van € 3,9 miljard.

Opnieuw groei in 2014

De markt voor online consumentenbestellingen blijft verder doorgroeien. De groei wordt enerzijds veroorzaakt door een verdere groei van het mobiele kanaal. Consumenten zijn door het toenemend gebruik van smartphones en tablets steeds vaker en meer online. Ruim 2 miljoen Nederlanders kopen al via smartphone en tablet en dat aantal stijgt sterk. Het aandeel van mobile commerce (m-commerce) in de totale online omzet zal steeds verder toenemen. Anderzijds vervagen de grenzen tussen on- en offline kanalen.

Consumenten kunnen steeds makkelijker switchen tussen kanalen. ‘s Morgens oriënteren op de smartphone, ‘s middags op kantoor verder zoeken en ‘s avonds op de tablet de bestelling plaatsen die af te halen is in de winkel. Het online kanaal zal hierdoor steeds makkelijker en vaker worden ingezet.

De groei zal daarnaast wederom uit bestaande kopers komen, die steeds meer en vaker online aankopen, ook in de relatief nieuwe categorieën zoals Fietsen en Optiek.

In 2014 zal de groei van de online shopping markt weer toenemen ten opzichte van 2013 vanwege het stijgende consumentenvertrouwen en de groeiende economie. Over het hele jaar groeien de online consumentenbestedingen naar verwachting tussen 9% en 10% naar bijna € 12 miljard.

Bron: Thuiswinkel.org