Vertrouwen en koopkracht stimuleren bestedingen
Het herstel van de economie heeft eindelijk ook de detailhandel bereikt. Een verbeterd consumentenvertrouwen en een opwaartse trend in de huizenmarkt zorgen er voor dat consumenten iets makkelijker geld spenderen. Belangrijke meevaller is dat de koopkracht zich dit jaar positief ontwikkelt. Lage inflatie, een dalende zorgpremie, verlaging van de eerste belastingschijf en een milde winter (minder gasverbruik) zorgen volgens het CPB voor een groei in koopkracht van 1,5%.
Op adem komen
De combinatie van een toenemend vertrouwen en meer koopkracht leidt tot positieve vooruitzichten. ING Economisch Bureau verwacht daarom in 2014 een plus in de detailhandelsomzet van 1%. Zowel food als non-food laten groei zien. De verwachting is dat ook volgend jaar de detailhandel van deze opwaartse trend kan profiteren (2015: +1,5% omzet). Na jaren van vrije val komt de detailhandel daarmee in stabieler vaarwater.
Lange weg te gaan
Tegelijkertijd is de weg naar structureel herstel nog lang. Met name winkels in non-food zagen de afgelopen jaren veel van hun omzet in rook opgaan (2008-2013: -16%). Consumenten komen uit een financieel onzekere periode. De werkloosheid is vooralsnog hoog en er is onzekerheid over de ontwikkeling van de koopkracht in de komende jaren. Consumenten shoppen prijsbewust. Het CBS registreert in diverse delen van de detailhandel dalende prijzen.