In alle kwartalen van 2017 was de omzet hoger. Ook in het vierde kwartaal van 2017 nam de omzet toe, bijna 1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Deze omzetstijging was echter lager dan in de eerdere kwartalen van 2017.
De personenautobranche en de importeurs van nieuwe personenauto’s boekten de grootste omzetgroei. In deze branches was de omzet over 2017 respectievelijk 7 procent en 6 procent hoger dan het jaar ervoor. De omzet werd onder meer gestuwd doordat er in 2017 aanzienlijk meer nieuwe personenauto’s werden verkocht dan het jaar ervoor.
Omzetstijgingen waren er ook voor de autoservicebedrijven (+4 procent), de handel in auto-onderdelen (+0,4 procent) en de motorbranche (+0,3 procent). Voor de twee laatstgenoemde branches was de omzetgroei hiermee wel lager dan in 2016. De enige deelbranche binnen de autosector met een omzetkrimp was de bedrijfsautobranche. Na twee jaren van zeer sterke groei werd er in 2017 ruim 3 procent minder omgezet dan het jaar ervoor.
Tijdens de crisis liep de omzet in de autosector tussen 2008 en 2014 sterk terug. Op het dieptepunt was de omzet van de totale branche 15 procent lager dan in 2008 en in sommige deelbranches zelfs meer dan een kwart lager. Door de omzetstijgingen van de afgelopen drie jaar is de omzet in de autosector inmiddels weer nagenoeg op het niveau van 2008. Binnen de sector zijn er aanzienlijke verschillen. De omzet van de handel in auto-onderdelen was in 2017 bijna een kwart hoger dan in 2008. Ook bij de importeurs wordt inmiddels meer omgezet (+2,5 procent) dan negen jaar geleden. Verder ligt de omzet van de autoservicebedrijven op een vergelijkbaar niveau (-0,7 procent) als voor de crisis. De motorbranche zit 2 procent onder het omzetniveau van 2008. De omzet in de personenautobranche (-6 procent) en de bedrijfsautobranche (-9 procent) liggen nog wat verder achter op het niveau van 2008.
Bron: CBS