In de eerste helft van 2012 hebben we gezien dat particuliere en zakelijke rijders hun aankoop van auto’s naar voren trokken vanwege een verscherping van de CO2 grenzen in de BPM en bijtelling per 1 juli van dat jaar. Met name in juni 2012. Die maand was bepalend voor het hele jaar 2012, aldus Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging. Dat geeft een vertekend beeld van de verkopen in de eerste helft van 2013. Want die meet je af aan de zelfde periode een jaar eerder. Dat verklaart dus de grote dalingscijfers. Dit jaar is er geen tussentijdse aanscherping van de CO2 grenzen. Pas 1 januari 2014 worden de grenzen weer aangescherpt en daarom denken wij dat we over de tweede helft van dit jaar betere verkoopcijfers kunnen noteren.. Met name in laatste maanden van 2013 zullen de verkoopcijfers weer aantrekken omdat 1 januari 2014 de CO2 grenzen scherper worden en dus de BPM en de bijtelling hoger. Dat heeft een direct effect op de verkopen van personenauto’s, zo weten we al enkele jaren, aldus Koos Burgman, algemeen directeur van de BOVAG. Neemt niet weg dat we voor het hele jaar 2013 vasthouden aan onze prognose van 410.000 stuks, een daling van 18 procent ten opzichte van 2012. Dat getal geeft aan de sector het niet makkelijk heeft en met name last heeft van het lage consumentenvertrouwen. Het dealerrendement is in het eerste kwartaal van 2013 weer aangetrokken. Dat blijkt uit de Branchebarometer van BOVAG Autodealers. Werd over heel 2012 nog een dealerrendement van 0,08 procent genoteerd, in Q1 van 2013 is dat rendement weer gestegen naar 0,44 procent. Dat is vooral toe te schrijven aan betere resultaten op gebied van verkoop gebruikt en after sales (werkplaats) en kostenreducties.

Bron: Bovag / RAI