Somber jaar voor non-food
In 2010 en 2011 waren er grote verschillen in omzetontwikkeling tussen de verschillende branches in de detailhandel. Zo hadden supermarkten aanzienlijk minder last van de besparende consument dan de meeste nonfood branches. Supermarkten laten in tegenstelling tot de meeste andere branches in de detailhandel zowel in 2010 als in 2011 een positieve omzetontwikkeling zien. Hoewel de omzetgroei naar verwachting maar net boven de nullijn zal uitkomen, laten de doe-het-zelf zaken in 2011 voor het eerst sinds drie jaar weer een kleine groei zien. Voor kledingzaken, woonwinkels en elektronicazaken zal de omzetontwikkeling in 2011 uitkomen in de min. In 2012 zal de koopkracht dalen en de werkloosheid stijgen, waardoor de consumentenbestedingen onder druk komen te staan. In combinatie met de aanhoudend slechte omstandigheden op de woningmarkt zal er geen ruimte zijn voor omzetgroei in de woonbranche. Ondanks twee grote sportevenementen op de agenda in 2012, die doorgaans goed zijn voor de verkoop van elektronicaproducten als televisies, zal er ook in de elektronicabranche geen ruimte zijn voor omzetgroei. Supermarkten zullen in tegenstelling tot de winkels in duurzame producten, wel een kleine omzetgroei kunnen realiseren.

Lees meer in de ABN-Amro Sectormonitor Retail van januari 2012.