TVL

Update 01-10-2020: De TVL-regeling is verlengd tot en met juni 2021.

Deze regeling is gericht op mkb ondernemers die veel omzet verliezen door de coronacrisis en daardoor in de problemen komen met het betalen van hun vaste lasten.

Ondernemers die voor de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS) in aanmerking kwamen, kunnen ook gebruikmaken van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Deze sectoren staan op de lijst met vastgestelde SBI-codes. De horeca, recreatie, strandtenten, sportscholen, evenementen, kermissen, sauna’s, wellness centra, podia en theaters vallen hier ook onder.

De regeling is ook voor organisaties met een horecafunctie, zoals hotel, commerciële sportkantine, museum of winkel met een horecagelegenheid. De organisatie moet wel meer dan 30% omzet verloren hebben. Het gaat om de omzet van de hele organisatie, niet alleen voor het horecagedeelte.

acfcontrolled

Voor wie is er de TVL?

De tegemoetkoming helpt mkb-bedrijven met maximaal 250 werknemers bij het betalen van hun vaste lasten. Het gaat om bedrijven die meer dan 30% van hun omzet hebben verloren door de coronacrisis.

Het gaat om vaste kosten die steeds doorlopen, zoals huur, pacht, onderhoud, verzekeringen, leasecontracten en abonnementen. Loonkosten horen hier niet bij. Die worden deels gecompenseerd door de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW).

De tegemoetkoming wordt gebaseerd op het totale omzetverlies. Van het omzetverlies wordt het percentage vaste lasten berekend. Van dat percentage vaste lasten wordt een deel gecompenseerd. De exacte berekening per sector wordt uitgewerkt. Een bedrijf krijgt maximaal € 50.000 per 4 maanden. Dit is een belastingvrije tegemoetkoming

De TVL-regeling is verlengd tot en met juni 2021.

De regeling wordt de komende weken verder uitgewerkt. Meer informatie wordt zo snel mogelijk bekendgemaakt op deze website en op www.rvo.nl.

Er zijn voorwaarden waar ondernemingen aan moeten voldoen om aanspraak te maken op de regeling:

  • Het bedrijf heeft maximaal 250 werknemers. Dat is te zien aan de inschrijving in het KVK Handelsregister.
  • Het bedrijf heeft meer dan 30% omzet verloren door de coronacrisis.
  • De SBI-code van het bedrijf staat op deze lijst met vastgestelde SBI-codes.
  • Het bedrijf is voor 15 maart 2020 opgericht en is ingeschreven in het KVK Handelsregister.
  • Het bedrijf heeft een vestiging in Nederland.
  • Minimaal 1 vestiging van het bedrijf heeft een ander adres dan het privéadres van de eigenaar/eigenaren. Of de vestiging staat los van de privéwoning en heeft een eigen opgang of toegang. Een uitzondering hierop zijn horecaondernemingen met SBI-code 56.10.1, 56.10.2 en 56.30 en ambulante handel (waaronder markthandel, taxivervoer, auto- en motorrijscholen en kermisattracties).
  • Het bedrijf is niet failliet en heeft geen uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank.
  • Het bedrijf is geen overheidsbedrijf.

Over het IMK

IMK begeleidt ondernemers op cruciale momenten in de levenscyclus van de onderneming: van start tot verantwoorde bedrijfsbeëindiging. Hierbij wordt intensief samengewerkt met gemeentelijke organisaties en financiële instellingen. IMK beschikt over regionale teams met meer dan 100 experts. Branche- en regio specifieke deskundigheid op het gebied van ondernemerschap en publieke en private microfinanciering staat hierbij centraal.

Deze informatie is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Toch bestaat de mogelijkheid dat de informatie na verloop van tijd veroudert en onjuistheden bevat. IMK is daarom niet aansprakelijk voor de gevolgen van activiteiten die worden ondernomen op basis van deze gegevens.

acfcontrolled
Transitioneel

Stel jouw vraag via onderstaand formulier

Jouw gegevens zijn veilig en worden niet aan derden verstrekt. Lees onze Privacy- en Cookieverklaring.

Wil je de inhoud van deze pagina delen? Dat kan: