Project Description

Nieuwe MKB Financiering

Mkb en financiering is al langere tijd een moeizame combinatie. Veel ondernemers hebben te maken gehad met onterechte afwijzingen. De terughoudendheid in de laatste tien jaar van de banken rond mkb-kredietverlening heeft geleid tot de opkomst van alternatieve kredietverlening, van microkredieten en crowdfunding tot aan factoring. Nieuwe aanbieders bieden online eenvoudige processen en snel geld en steeds vaker wordt de financieringsadviseur overgeslagen. Handig, maar of het ook goed is, dat is wat anders en het leidt niet altijd de beste oplossing. Integendeel, er wordt veel tijd en geld verspild door de keuze voor het verkeerde instrument of overdreven voorwaarden van financiers.

acfcontrolled

Passende financiering zonder verspilling van tijd en geld

Het IMK startte met het Instituut van nieuwe mkb-financiering. Ontdek hoe wij de barricades opgaan voor betere kredietverlening aan ondernemers. Stop verspilling van tijd en geld. De financieringswereld is toe aan een stevige revolutie. Door niet-traditionele oplossingen als dat beter is voor je bedrijf. Door digitalisering, door slimme algoritmes en door oplossingen, die beginnen waar traditionele leveranciers van financiering ophouden. Als het jou met IMK niet lukt, dan lukt het nergens, zo luidt onze belofte. Zo hielpen we duizenden ondernemers, nadat die bij de bank een afwijzing hadden ontvangen.

We investeerden in een systeem, waarmee je zelf online de optimale oplossing vindt, afgestemd op jouw onderneming en specifieke behoefte. Oh ja, en kosteloos, zonder enige verplichting.

Het resultaat: Passende financiering zonder verspilling van tijd en geld. Daar wordt je als ondernemer blij van, tenslotte.

acfcontrolled

Succesverhalen van ondernemers die jou voor gingen

Jurgen was gewend hard te werken. Zijn ouders deden dat ook al in het restaurant, voordat hij de zaak overnam, en Jurgen hielp toen al vaak mee.

Als eigen baas ging hij enthousiast aan de slag en genoot van het contact met zijn klanten, die meestal uit de buurt kwamen. Maar hij ontdekte al snel dat, na aftrek van alle kosten, er niet veel overbleef. Zeker niet in verhouding tot de vele uren die hij er in stak.

Op een dag stelde hij zichzelf de vraag: “Moet ik er niet gewoon mee stoppen?”, een vraag die veel zelfstandige ondernemers zichzelf af en toe stellen. “Ligt het aan mij of aan de markt”? “Wat doe ik fout”. Jurgen realiseerde zich dat hij op zoek moest gaan naar de antwoorden en kwam via 155-Help-een-Bedrijf in contact met het IMK voor een zogenaamd ‘Stoppen-of-Doorgaan’ gesprek met Arjan, een IMK-adviseur gespecialiseerd in horecabedrijven.

“Ongelofelijk wat zo’n gesprek kan doen”, vertelt Jurgen, “Arjan drukte eigenlijk direct met z’n vingers op de juiste knoppen en het gaf mij het inzicht dat we niet genoeg met de tijd waren meegegaan, maar dat dat wel herstelbaar was”. Jurgen ging als eerste actie snel aan de start met de adviezen over zichtbaarheid in online media en merkte binnen een paar weken al positieve effecten. Ook de andere adviezen van Arjan over openingstijden en inkoopkosten volgde hij op, maar het belangrijkste was zijn besluit om niet te stoppen, maar met nieuwe energie door te gaan.

Toen Esther besloot haar bedrijf te verkopen zag ze daar heel erg tegenop.

Niet alleen omdat het bedrijf ‘haar kindje’ was, maar ook vanwege al het gedoe waarvoor ze door collega-ondernemers voor gewaarschuwd was met dure adviseurs en veel tijdsbeslag.

Door een online advertentie kwam ze bij het IMK terecht en het eerste gesprek met Han en Hella van het IMK gaf haar direct een goed gevoel. “Ze kenden de branche, dus we konden gelijk de diepte in”, vertelt Esther, “Ik kreeg veel vragen, waar ik niet direct een antwoord op had. Bijvoorbeeld wanneer genoeg is genoeg voor mij en wat ik belangrijk vind aan een toekomstige eigenaar. We hebben het in dat eerste gesprek helemaal niet over de cijfers gehad. En de kosten vielen me eerlijk gezegd heel erg mee”.

De begeleiding van een verkooptraject doorloopt een aantal stappen, van het maken van een verkoopdocument tot aan de feitelijke overdracht, en Esther werd bij iedere stap nauw betrokken zonder dat dat haar heel erg veel tijd kostte. Er bleek veel belangstelling te bestaan voor Esther’s bedrijf en Esther bepaalde uiteindelijk met wie er onderhandeld ging worden. “De beste overnames zijn overnames, waarbij beide partijen altijd respectvol met de ander omgaan”, volgens Han en volgens hem is dat actief voor elkaar krijgen de kern van een goed overnameproces. In het geval van Esther leidde dat tot een nieuwe vriendschap met Harm, de nieuwe eigenaar. Terwijl Esther haar langgekoesterde wereldreis-wens invulde, hield Harm haar via Facebook op de hoogte van het succes van haar creatie. Toen wist ze zeker dat ze het goed had gedaan.

Martijn was er behoorlijk chagrijnig door. Een afwijzing voor zijn kredietaanvraag van de bank, waar hij al vele jaren zaken mee deed. Omdat ‘de cijfers uit de afgelopen jaren niet goed genoeg waren’, luidde het oordeel.

“Ja, dat weet ik ook wel”, vertelt Martijn, “maar dat had te maken met twee zieke medewerkers. Dat heeft me verschrikkelijk veel geld gekost, maar dat probleem is uiteindelijk wel opgelost. En nu heb ik geld nodig om m’n zaak uit te breiden, omdat het juist heel goed gaat”.

De meeste financiers beoordelen vooral op feiten uit het verleden en als een bedrijf ‘een krasje’ heeft opgelopen, dan is een afwijzing meestal aan de orde, zonder te beoordelen of de kras nog wel effect heeft op de toekomst.

“Belachelijk”, vindt Martijn, “het gaat er toch om dat het krediet met rente in de toekomst netjes terugbetaald wordt”. Martijn kwam via 155-Help-een-Bedrijf met het IMK in contact en daar zetten ze de toekomst wel centraal in hun beoordeling en advies.

“Er bleken veel meer financieringsinstrumenten te zijn, dan ik wist”, vervolgt Martijn, “en al snel kwam ik via het IMK op een voorschot van mijn pin-omzet. En ze hielpen me met een zogenaamd Family & Friends Funding, waarbij mijn vrienden allemaal een stukje van mijn bedrijf krijgen.”

Martijn heeft de uitbreiding van zijn zaak intussen geregeld en dat is maar goed ook. Resultaat: meer klanten en meer omzet per klant. Financiering geslaagd.

Stel jouw vraag via onderstaand formulier

Jouw gegevens zijn veilig en worden niet aan derden verstrekt. Lees onze Privacy- en Cookieverklaring.

Wil je de inhoud van deze pagina delen? Dat kan: