Bedrijfswaardering

De waarde van jouw bedrijf bepalen. Dat is zo ongeveer het belangrijkste onderdeel voor het (ver)kopen van een bedrijf. Deze waarde is namelijk belangrijk voor de koper én de verkoper, en het gaat over veel meer dan het te betalen bedrag voor de onderneming. Wij helpen je graag verder.

  • Makkelijk toegang tot kennis

  • Hulp van vakspecialisten

  • Ken je opties en maak de juiste keuze

Hoe werkt bedrijfswaardering?

Het bepalen van een goede prijs van jouw onderneming is best lastig. Deze prijs wordt namelijk niet alleen bepaald door de prijs die kopers voor jouw onderneming willen betalen, maar ook door de waarde die jouw bedrijf heeft. In veel gevallen is het zelfs zo dat de waarde van een bedrijf een ander bedrag is dan de verkoopprijs van jouw bedrijf.

Waardebepaling bedrijf: er zijn verschillende manieren mogelijk

De waarde van een bedrijf wordt op verschillende manieren bepaald. Je kunt bijvoorbeeld je bedrijf vergelijken met andere bedrijven die te koop staan, maar je kunt ook kijken naar de te verwachten toekomstige vrije kasstromen. Handige methodes, maar over het algemeen maakt de manier waarop je waarde bepaalt weinig uit. Het gaat namelijk veel meer om het proces rondom de bedrijfswaardering. Het is dus het belangrijkste om te weten wat er speelt in jouw branche en om inzicht te hebben in de cijfers van het bedrijf.

Dit zijn de onderdelen van bedrijfswaardering

Bij een waardebepaling van een bedrijf denk je waarschijnlijk meteen aan de verkoopprijs. Dat klopt niet helemaal. Waarde en verkoopprijs hebben met elkaar te maken, maar zijn meestal niet hetzelfde.

Bij het bepalen van de waarde wordt naar verschillende factoren gekeken. Denk aan discounted cashflow (de waarde op basis van toekomstige vrije kasstromen), de intrinsieke waarde (het verschil tussen de waarde van bezittingen en schulden) en de rentabiliteitswaarde (de winst gelijkgesteld aan het rendementspercentage).

Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als goodwill. Dit zijn onderdelen die niet uit de administratie te halen zijn, maar wel wat waard zijn. Denk aan een bijzonder product of personeel.

De prijs is ook afhankelijk van een aantal factoren. Zo is de prijs ook afhankelijk van hoe graag jij het bedrijf wilt verkopen óf hoe graag jij het bedrijf wilt overnemen. Misschien wordt het bedrijf meer waard door de combinatie met activiteiten die jij nu al uitvoert met jouw bedrijf. Welke prijs jij het beste kan betalen voor het bedrijf, kun je het beste overleggen met een adviseur!

De waarde van een bedrijf kan dus op verschillende manieren bepaald worden. Dit zijn alle methodes op een rijtje:

  • Goodwill-methode
  • De vermogensverhouding-methode
  • De DCF-methode
  • De intrinsieke waarde-methode
  • De rentabiliteitswaarde-methode

Om een goede waardebepaling uit te voeren, kan je dit het best uitbesteden aan een specialist. Zelf krijg je het namelijk bijna niet voor elkaar om een goede waarde van jouw bedrijf te bepalen. Onze adviseurs voeren zo’n waardebepaling voor je uit en nemen je mee in de methode die zij gebruiken om de waarde van jouw bedrijf te bepalen. Zo weet jij precies wat er gebeurt!

Een Due dilligence onderzoek betekent dat er een boekhoudkundig onderzoek uitgevoerd wordt. Dit onderzoek is verplicht bij de overname van een bedrijf. Bij zo’n onderzoek wordt er een controle en analyse gedaan op de financiële administratie van het bedrijf. Daarnaast kijk je dan ook naar de fiscale, juridische en commerciële onderdelen van het bedrijf.

Wat dat dan weer precies inhoudt? Dit: een overzicht van de klanten, contracten met leveranciers, partners en medewerkers, afnemers, huurverplichtingen, leaseverplichtingen en vergunningen.

Bij het verkopen van een bedrijf komen ook een hoop emoties langs. De verkoper heeft natuurlijk jarenlang tijd, energie en geld in het bedrijf gestopt. Dit zorgt voor een extra emotionele waarde binnen het bedrijf. Het is dus belangrijk om altijd te proberen om een goede band met de (ver)koper te onderhouden. Om deze reden is het ook belangrijk dat er een onafhankelijke, derde partij bij de verkoop aansluit. Zij blijven je adviseren op basis van feiten!

Vragen? Neem contact op met het IMK!

Wil je de inhoud van deze pagina delen? Dat kan: